ZorgMediatheek

Documentatie, informatie, communicatie en kennis van organisaties in Nederland

Ziekteverzuim in de horeca

Prokx - Ziekteverzuim horecaAls u ondernemer bent in de horeca, dan weet u hoe belangrijk het is om op uw personeel te kunnen vertrouwen. Mensen die niet komen opdagen of zich plotseling ziek melden kunnen de hele bedrijfsvoering in de war sturen. Hoewel volgens de statistieken het ziekteverzuim in de horeca van alle beroepsgroepen het laagste is, levert ziekteverzuim in de horeca wel de grootste problemen op. Door ziekteverzuim in de horeca is het op drukke dagen soms niet meer mogelijk om alle gasten goed van dienst te zijn. Ziekteverzuim in de horeca kan dus leiden tot ontevreden klanten en slechte recensies. Hebt u als ondernemer in deze sector veel last van ziekteverzuim in de horeca, dan kan dit funest zijn voor de goede naam van uw bedrijf. Daarnaast weet u natuurlijk als geen ander hoe belangrijk het is dat gasten tevreden zijn en zich positief zullen uiten over uw zaak. Voor een restaurant of café is mond-tot-mond reclame de beste manier om uw populariteit en daarmee het aantal klanten te verhogen. Op dagen dat het druk is wilt u dus niet met te weinig personeel komen te zitten. Het is voor u dus belangrijk om het ziekteverzuim in de horeca terug te dringen. Daarnaast kloppen de zogenaamde lag cijfers betreffende de ziekteverzuim in de horeca niet helemaal. Er wordt in de horeca namelijk veel gewerkt met nul uren contracten, zodat de werknemer niet doorbetaald hoeft te worden als hij of zij ziek is. Toch is ziekteverzuim in de horeca niet alleen voor de ondernemers erg vervelend, maar ook voor de rest van het personeel. Als er een iemand ziek is, heeft iedereen die op dat moment aan het werk is er last van. Door ziekteverzuim in de horeca wordt de werkdruk op de rest van het personeel direct verhoogd, wat erg stressvol kan zijn voor de medewerkers. Als ondernemer in deze sector doet u er dus goed aan om de ziekteverzuim in de horeca tot een minimum te beperken.

Veelvoorkomende oorzaken van ziekteverzuim in de horeca

Mocht uw bedrijf regelmatig lijden onder het uitvallen van personeel wegens ziekte, dan is het goed om te weten wat hier de oorzaak van is. Over het algemeen heeft de horeca niet heel veel last van arbeidsverzuim omdat de leeftijd van het personeel gemiddeld laag is. Hoe hoger de leeftijd, des te hoger het verzuim. Ook de kans op langdurige ziekte neemt sterk toe als medewerkers een hogere leeftijd bereiken. Omdat personeel in de horeca over het algemeen jong en gezond is, krijgt deze sector vrij weinig te maken met langdurige ziekte. De oorzaak van ziekteverzuim in de horeca heeft vaak te maken met lichamelijke klachten van korte duur of niet lichamelijke klachten. Bij de meest voorkomende oorzaken van ziekteverzuim in de horeca kunt u denken aan klachten zoals:

  • snijwonden
  • brandwonden
  • rug- en nekklachten
  • depressie
  • burn-out

Het is niet zeldzaam dat horecapersoneel te maken krijgt met niet-lichamelijke klachten. De werkdruk in deze arbeidssector kan erg hoog liggen, wat kan leiden tot veel stress bij werknemers. Ziekteverzuim in de horeca kan ontstaan doordat het personeel gedurende lange tijd met hoge frequentie wordt blootgesteld aan stressvolle situaties. Hierdoor kunnen sommige mensen last krijgen van een burn-out. Tussen de eigenschappen van geschikt horecapersoneel is stressbestendigheid dan ook een belangrijke kwalificatie. In het bijzonder maken koks zeer lange werkdagen en hebben een constante hoge werkdruk. In een restaurant is het immers van groot belang dat voedsel binnen korte tijd en met hoge kwaliteit bereid wordt. Er is nauwelijks ruimte voor het maken van fouten, omdat dit alleen maar meer tijd kost en dit bovendien zal leiden tot ontevreden gasten. Naast snelheid en kwaliteit moeten koks ook nog eens zorgen dat het eten voor een tafel tegelijkertijd klaar is, wat een extra stressfactor kan zijn.

Omgaan met arbeidsverzuim

Als horecaondernemer zit u dus niet te wachten op ziekteverzuim in de horeca. Krijgt u toch te maken met ziek personeel, dan is het soms verstandig om een derde partij in te schakelen. Of het nu gaat om kortdurende ziekte zoals een wond of een griepje of om een langer ziekteproces wat bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door een burn-out, niemand zit hier op te wachten. Hebt u last van ziek personeel, dan kunt u het beste contact opnemen met Prokx. Bij ziekteverzuim in de horeca komt de Verzuim Manager van Prokx Payroll Professionals in actie. De verzuim manager van Prokx zal het ziekteproces van de zieke werknemer begeleiden. Op deze manier krijgt het zieke personeel de nodige zorg en nazorg tijdens ziekte en wordt deze tegelijkertijd gestimuleerd om snel het werk weer op te pakken. Tijdens ziekteverzuim in de horeca doet de verzuim manager van Prokx Payroll Professionals er alles aan om beide partijen gezond uit het ziekteproces te laten komen. Als horecaondernemer ervaart u bovendien het grote pluspunt dat de verzuim manager u regelmatig en persoonlijk op de hoogte houdt van de stand van zaken. Zo wordt er altijd een oogje in het zeil gehouden en weet u bovendien waar u precies aan toe bent. Zo kunt u goed anticiperen op de nabije toekomst. Mocht het ziekteproces onverhoopt langer duren dan verwacht, dan wordt u hier tijdig van op de hoogte gesteld door de verzuim manager. Op deze manier kunt u vervelende situaties vermijden door op tijd nieuw personeel aan te nemen. Wilt u meer weten over de diensten van Prokx Payroll Professionals, kijk dan verder op de website.

Deel Dit Bericht...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest